دوربین خطی یا Line Scan Camera

دوربین خطی برخلاف دوربین دوبعدی تنها یک خط را تصویربرداری می‌کند. این دوربین سرعت بسیار بالاتری دارد و برای پردازش تصویر از اجسام متحرک بسیار مناسب‌تر است. شاید در نگاه اول مفهوم تصویربرداری خطی کمی مشکل باشد، برای همین با ذکر دو مثال مفهوم تصویربرداری خطی را توضیح می‌دهیم.

 مثال اول: فرض کنید می‌خواهیم کیفیت بدنه، رنگ و … یک قطار را بررسی کنیم. یک‌راه این است که از قطار فاصله بگیریم و با یک دوربین دوبعدی از کل قطار عکس دوبعدی بگیریم. در این صورت با توجه به فاصله گرفتن از قطار کیفیت تصویر خیلی بالا نخواهد بود. یا اینکه از قطار چندین عکس دوبعدی گرفته و آن‌ها را باهم ترکیب کنیم که بسیار زمان‌بر است. اما با استفاده از دوربین خطی کافی است دوربین را به‌گونه‌ای قرار دهیم که عرض قطار در میدان دید دوربین قرار گیرد. حال اگر قطار با سرعت ثابت از روبروی دوربین عبور کند، تصویری دوبعدی حاصل رزولوشن بسیار بالایی خواهد داشت و به‌سادگی می‌توان کیفیت بدنه قطار را به‌صورت بصری ارزیابی کرد. در تصویر حاصل عرض عکس، رزولوشن دوربین مثلاً 2048 پیکسل و طول آن به میزان تصویربرداری خواهد بود. بنابراین درصورتی‌که 10000 خط از دوربین دریافت کنیم، رزولوشن عکس 20 مگا پیکسل خواهد بود.

مثال دوم: فرض کنید می‌خواهیم کیفیت بزرگراه‌ها، جاده‌ها و خطوط ریلی را بررسی کنیم. بهترین راه استفاده از دوربین خطی نصب‌شده بر روی ماشین یا قطار می‌باشد. در مثال اول دوربین ثابت و قطار متحرک و در مثال دوم دوربین متحرک و مسیر عبوری ثابت می‌باشد. بنابراین در دوربین‌های اسکن خطی، به‌منظور تشکیل تصویر دوبعدی جسم و دوربین بایستی نسبت به هم حرکت نسبی داشته باشند. ازجمله کاربردهای دوربین‌های خطی می‌توان به حس‌گرهای خورشیدی، بارکد خوان‌ها، اسکنرها، اسپکتروسکوپی، سیستمهای سنجش ضخامت، فاصله، سرعت، زاویه، رنگ، لرزش، شدت نور اشاره کرد. برخی از کاربردهای دوربین‌های خطی در شکل زیر به تصویر کشیده شده است.

کاربرد دوربین های خطی رسااندیشان موج پرداز

برخی از کاربردهای دوربین خطی در علوم مختلف

اگرچه مدت‌زمان زیادی از طراحی و ساخت این‌گونه دوربین‌ها در دنیا می‌گذرد، لیکن هنوز در کشور عزیزمان، دانش ساخت این‌گونه دوربین‌ها، بومی نشده است. رسااندیشان موج پرداز افتخار دارد به‌عنوان یکی از اولین سازندگان دوربین‌های اسکن خطی در کشور، نیاز مخاطبان این نوع از دوربین‌ها را شناسایی  کرده، تا بتوانند با کمترین قیمت ممکن نسبت به نمونه‌های مشابه خارجی و متناسب با نیازشان و به سهولت دوربین موردنظرشان را تهیه نمایند. با توجه به بومی شدن دانش ساخت این نوع دوربین‌ها، CCD های مختلف از برندهای مطرح دنیا از قبیل سونی، توشیبا، شارپ، هاماماتسو و ان ای سی در این سیستم راه‌اندازی شده است. مشاوره رایگان، گارانتی دوساله، کمک به راه‌اندازی این دوربین‌ها در نرم‌افزار اختصاصی شما، برخی از خدمات پس از فروش رسااندیشان موج پرداز می‌باشد. در جدول زیر پارامترهای دوربین‌های مختلف در یک نگاه قابل‌مقایسه هستند. تمامی دوربین‌های زیر مبتنی بر USB2 یا USB3 هستند. قابلیت Flow Graph Edit در نرم‌افزار به کاربر این امکان را می‌دهد که زنجیره داده دریافتی از دوربین را به‌دلخواه تغییر دهد، و پردازش‌های موردنظر خود را در مسیر داده قرار داده و در صورت نیاز تک‌تک زنجیره‌ها را ذخیره‌سازی نماید. امکان تعریف دوربین مجازی با رزولوشن و سرعت دلخواه، امکان ذخیره هم‌زمان فایل تصویر در فرمت‌های TIFF, BMP, JPEG  RAW، چسباندن تعداد دلخواه خطوط در یک عکس، قرار دادن دوربین در مود Trigger و یا Free Running، پردازش‌های PRNU Correction، Lens Shading Correction، Spatial Correction، DSNU Correction، Color Correction Matrix، Gamma Correction، HSL Correction، Back Ground Subtract، Bundle Averaging، Continues Averaging و Boxcar Filtering برخی از امکانات پردازشی در نسخه‌های جدید نرم‌افزار دوربین‌های رسااندیشان موج پرداز می‌باشد.

در نرم افزار پلاگینی و جدید دوربین های رسااندیشان می توانید زنجیره داده را خودتان تعریف نمایید و از بخش های مختلف خروجی ذخیره سازی بگیرید.

قابلیت فلوگراف در نرم افزار دوربین خطی

ویژگی Flow Graph Editor در نرم افزار دوربین خطی رسااندیشان

در بخش زیر تصویربرداری خطی با نرم‌افزار رسااندیشان را ملاحظه خواهید کرد. در ادامه انواع دوربین‌های خطی و مشخصاتشان در جدول مقایسه‌ای قابل‌مشاهده می‌باشد.